W  II LO –  tak  jak  w  każdym  liceum  ogólnokształcącym – obowiązuje czteroletni cykl kształcenia. Dzieląc rok szkolny na trzy części, tzw. trymestry, uzyskano ich 12. Jedenaście pierwszych – każdy liczy po ok. 60 dni nauki, a 12 – kończący  naukę  – krótszy liczący około 20 dni nauki. Uczeń w II LO przez te 60 dni ma taki sam plan lekcji, który zmienia się od następnego trymestru. Zajęcia dydaktyczne w I i II trymestrze odbywają się w godz. 8:00- 14:25 (wtorki 15:15) a w III od 8:00 do 13:35 (wtorki 14:25). W III trymestrze klasy pierwszej na 7 godz. lekcyjnej 10 godz. doradztwa zawodowego.   Przedmioty szkolne realizowane są w formie modułów; ich liczba uzależniona jest od treści programowych i gwarantuje realizację podstawy programowej.

  1. System dydaktyczny Liceum Skłodowskiej zbudowany jest z czterech komponentów:
    • programu podstawowego
    • programu specjalizacji
    • programu przedmiotów uzupełniających (moduły do wyboru)
    • programu przedmiotów dodatkowych
  2. W klasie I uczeń dokonuje wyboru:
    • wiodącego języka obcego (6,5 kursów  = 390 godzin – zakres podstawowy i 5 kursów = 300 godzin – zakres rozszerzony)
      • Język angielski
      • Język niemiecki
    • Drugiego języka obcego (5 kursów = 300 godzin)
      • język angielski
      • język niemiecki
      • język rosyjski
      • język włoski
      • język francuski
      • język hiszpański
  3. W drugim roku nauki każdy uczeń zobowiązany jest dokonać wyboru SPECJALIZACJI (wybrać 3 przedmioty realizowane w zakresie rozszerzonym) zgodnie ze swoimi predyspozycjami i zainteresowaniami. Szkolna oferta – bogata i różnorodna – podlega modyfikacjom w zależności od uczniowskich preferencji, wybieranego przez młodzież kierunków studiów oraz potrzeb rynku pracy. Oprócz tego uczniowie wybitnie zdolni mają możliwość realizowania indywidualnego toku nauki i zaprojektowania  indywidualnej ścieżki, która wymaga pozytywnej opinii opiekuna naukowego i zatwierdzenia przez Radę Pedagogiczną. Program specjalizacji wspiera pasję poznawczą i ambicje naukowe uczniów.
  4. Przedmioty uzupełniające, które nie mają określonej podstawy programowej – dowolnie wybierane przez ucznia – 2 moduły  (w tym 2 okienka na ewentualne powtórzenie kursów  niezaliczonych).  W szkolnej ofercie znalazły się następujące zajęcia:
    • rysunek,
    • fotografika,
    • logika,
    • wiedza o Europie,
    • warsztat naukowy historyka,
    • prace kameralne,
    • ekonomia w praktyce,
    • historia i kultura państw anglojęzycznych,
    • diagnostyka i monitorowanie układów w otaczającym nas świecie,
    • turystyka,
    • laboratorium biologiczne,
    • język angielski w biznesie,
    • oprogramowanie biurowe.
  5. Program przedmiotów dodatkowych:
    • religia/ etyka,
    • wychowanie do życia w rodzinie,
    • zajęcia rewalidacyjne,
    • zajęcia organizowane w ramach pomocy psychologiczno- pedagogicznej,
  6. System oceniania
    • tradycyjne stopnie szkolne zastępują punkty,
    • każdemu kursowi przypisano określoną liczbę punktów do zdobycia (najczęściej 100 punktów = 100%)  i określono kategorię zadań, które uczeń musi wykonać. Zadania wypunktowano zależnie od stopnia trudności.  Przykładowa punktacja:
      • 35 pkt à diagnoza - minimatura
      • 20 pkt à za pisemny sprawdzian wiadomości i umiejętności
      • 15 pkt à za prezentację wybranego tematu
      • 10 pkt à za udział w lekcji
      • 10 pkt à ze sprawdzianu znajomości lektur
      • 10 pkt à za pracę klasową
    • Wystawianie ocen trymestralnych.  Pod koniec  trymestru punkty zdobyte na poszczególnych kursach przeliczane są na oceny według przyjętej skali procentowej:
      • 0% - 39%      à niedostateczny
      • 40% - 54%   à dopuszczający
      • 55% - 69%   à dostateczny
      • 70% - 84%   à dobry
      • 85% - 95%   à bardzo dobry
      • 96%- 100%  à celujący

 

W przypadku, gdy uczeń realizuje  w trymestrze kilka kursów jednego przedmiotu ocena trymestralna jest średnią arytmetyczną procentów zdobytych na poszczególnych kursach.

  1. W roku szkolnym 2021/2022 szkoła uruchamia program „CYBER.MIL z klasą” polegający na utworzeniu i prowadzeniu w szkole – w formie eksperymentu pedagogicznego – grupy 10–15 osobowej o profilu "Cyberbezpieczeństwo i nowoczesne technologie informatyczne". Aby zakwalifikować się do programu  uczeń powinien deklarować zainteresowania przedmiotami ścisłymi. W ramach kształcenia przewidziano zajęcia teoretyczne  i praktyczne z wykorzystaniem nowoczesnych systemów operacyjnych i pakietów obliczeń symbolicznych. Planowane są także zajęcia zdalne w formie e-learningu, wizyty studyjne w jednostkach MON, instytutach naukowych oraz firmach z branży cyberbezpieczeństwa. Nabór do klasy jest dobrowolny. W postępowaniu rekrutacyjnym bierze się pod uwagę oceny   z matematyki, informatyki, fizyki i języka angielskiego, wyniki egzaminu ósmoklasisty z matematyki oraz deklaracje zainteresowań problematyką obronności, zagrożeń cyfrowych oraz bezpieczeństwa systemów informatycznych oraz kryptograficznych.
  2.  Liceum Skłodowskiej realizuje stałą współpracę z wyższymi uczelniami: w ramach programu „Klasy patronackie” z Uniwersytetem Medycznym w Poznaniu, Uniwersytetem Adama Mickiewicza – Wydziałem Biologii, Wojskową Akademią Techniczną oraz z Uniwersytetem Mikołaja Kopernika  w Toruniu Akademią Wychowania Fizycznego i Akademią Jakuba z Paradyża  w Gorzowie Wielkopolskim.
  3. Osiągamy sukcesy na polu naukowym, artystycznym i sportowym (w rankingu Perspektyw w ciągu ostatnich 5 lat czterokrotnie zdobywaliśmy 1 miejsce  w województwie). Jesteśmy „Złotą Szkołą”.
  4. Słyniemy z działalności charytatywnej.