W II LO – tak jak w każdym liceum ogólnokształcącym – obowiązuje czteroletni cykl kształcenia. Dzieląc rok szkolny na trzy części, tzw. trymestry, uzyskano ich 12. Jedenaście pierwszych – każdy liczy po ok. 60 dni nauki, a 12 – kończący naukę – krótszy liczący około 20 dni nauki. Uczeń w II LO przez te 60 dni ma taki sam plan lekcji, który zmienia się od następnego trymestru. Zajęcia dydaktyczne w I i II trymestrze odbywają się w godz. 8:00- 14:25 (wtorki 15:15) a w III od 8:00 do 13:35 (wtorki 14:25). W III trymestrze klasy pierwszej na 7 godz. lekcyjnej 10 godz. doradztwa zawodowego. Przedmioty szkolne realizowane są w formie modułów; ich liczba uzależniona jest od treści programowych i gwarantuje realizację podstawy programowej.
- System dydaktyczny Liceum Skłodowskiej zbudowany jest z czterech komponentów:
- programu podstawowego
- programu specjalizacji
- programu przedmiotów uzupełniających (moduły do wyboru)
- programu przedmiotów dodatkowych
- W klasie I uczeń dokonuje wyboru:
- wiodącego języka obcego (6,5 kursów = 390 godzin – zakres podstawowy i 5 kursów = 300 godzin – zakres rozszerzony)
- Język angielski
- Język niemiecki
- Drugiego języka obcego (5 kursów = 300 godzin)
- język angielski
- język niemiecki
- język rosyjski
- język włoski
- język francuski
- język hiszpański
- W drugim roku nauki każdy uczeń zobowiązany jest dokonać wyboru SPECJALIZACJI (wybrać 3 przedmioty realizowane w zakresie rozszerzonym) zgodnie ze swoimi predyspozycjami i zainteresowaniami. Szkolna oferta – bogata i różnorodna – podlega modyfikacjom w zależności od uczniowskich preferencji, wybieranego przez młodzież kierunków studiów oraz potrzeb rynku pracy. Oprócz tego uczniowie wybitnie zdolni mają możliwość realizowania indywidualnego toku nauki i zaprojektowania indywidualnej ścieżki, która wymaga pozytywnej opinii opiekuna naukowego i zatwierdzenia przez Radę Pedagogiczną. Program specjalizacji wspiera pasję poznawczą i ambicje naukowe uczniów.
- Przedmioty uzupełniające, które nie mają określonej podstawy programowej – dowolnie wybierane przez ucznia – 2 moduły (w tym 2 okienka na ewentualne powtórzenie kursów niezaliczonych). W szkolnej ofercie znalazły się następujące zajęcia:
- rysunek,
- fotografika,
- logika,
- wiedza o Europie,
- warsztat naukowy historyka,
- prace kameralne,
- ekonomia w praktyce,
- historia i kultura państw anglojęzycznych,
- diagnostyka i monitorowanie układów w otaczającym nas świecie,
- turystyka,
- laboratorium biologiczne,
- język angielski w biznesie,
- oprogramowanie biurowe.
- Program przedmiotów dodatkowych:
- religia/ etyka,
- wychowanie do życia w rodzinie,
- zajęcia rewalidacyjne,
- zajęcia organizowane w ramach pomocy psychologiczno- pedagogicznej,
- System oceniania
- tradycyjne stopnie szkolne zastępują punkty,
- każdemu kursowi przypisano określoną liczbę punktów do zdobycia (najczęściej 100 punktów = 100%) i określono kategorię zadań, które uczeń musi wykonać. Zadania wypunktowano zależnie od stopnia trudności. Przykładowa punktacja:
- 35 pkt à diagnoza - minimatura
- 20 pkt à za pisemny sprawdzian wiadomości i umiejętności
- 15 pkt à za prezentację wybranego tematu
- 10 pkt à za udział w lekcji
- 10 pkt à ze sprawdzianu znajomości lektur
- 10 pkt à za pracę klasową
- Wystawianie ocen trymestralnych. Pod koniec trymestru punkty zdobyte na poszczególnych kursach przeliczane są na oceny według przyjętej skali procentowej:
- 0% - 39% à niedostateczny
- 40% - 54% à dopuszczający
- 55% - 69% à dostateczny
- 70% - 84% à dobry
- 85% - 95% à bardzo dobry
- 96%- 100% à celujący
W przypadku, gdy uczeń realizuje w trymestrze kilka kursów jednego przedmiotu ocena trymestralna jest średnią arytmetyczną procentów zdobytych na poszczególnych kursach.
- Od roku szkolnego 2021/2022 szkoła uruchamiła program „CYBER.MIL z klasą” polegający na utworzeniu i prowadzeniu w szkole – w formie innowacji pedagogicznej – grupy 10–15 osobowej o profilu "Cyberbezpieczeństwo i nowoczesne technologie informatyczne". Aby zakwalifikować się do programu uczeń powinien deklarować zainteresowania przedmiotami ścisłymi. W ramach kształcenia przewidziano zajęcia teoretyczne i praktyczne z wykorzystaniem nowoczesnych systemów operacyjnych i pakietów obliczeń symbolicznych. Planowane są także zajęcia zdalne w formie e-learningu, wizyty studyjne w jednostkach MON, instytutach naukowych oraz firmach z branży cyberbezpieczeństwa. Nabór do klasy jest dobrowolny. W postępowaniu rekrutacyjnym bierze się pod uwagę oceny z matematyki, informatyki, fizyki i języka angielskiego, wyniki egzaminu ósmoklasisty z matematyki oraz deklaracje zainteresowań problematyką obronności, zagrożeń cyfrowych oraz bezpieczeństwa systemów informatycznych oraz kryptograficznych.
- Liceum Skłodowskiej realizuje stałą współpracę z wyższymi uczelniami: w ramach programu „Klasy patronackie” z Uniwersytetem Medycznym w Poznaniu, Uniwersytetem Adama Mickiewicza – Wydziałem Biologii, Wojskową Akademią Techniczną oraz z Uniwersytetem Mikołaja Kopernika w Toruniu Akademią Wychowania Fizycznego i Akademią Jakuba z Paradyża w Gorzowie Wielkopolskim.
- Osiągamy sukcesy na polu naukowym, artystycznym i sportowym (w rankingu Perspektyw w ciągu ostatnich 7 lat pięciokrotnie zdobywaliśmy 1 miejsce w województwie). Jesteśmy „Złotą Szkołą”.
- Słyniemy z działalności charytatywnej.
- W szkole działa jedyny w województwie chór, w którym śpiewa ok. 60 uczniów.